Krzysztof Sarnecki, Waldemar Warzecha, Tomasz Zambrzycki

Business Plus Magazine, April 15, 2005

 

 

Franchise – model biznesu XXI wieku. (Krzysztof Sarnecki, Waldemar Warzecha, Tomasz Zambrzycki)

Firma franchisingowa przodujaca w branzy klubów fitness jest – i wedlug prognoz pozostanie - Curves International (numer 1 w rankingu magazynu Entrepreneur na najlepsza firme w kategorii Low Cost Franchises, czyli takich, gdzie inicjalna inwestycja nie przekracza 50 tysiecy dolarów). Jest to siec niewielkich klubów wylacznie dla kobiet, stanowiaca dokonaly przyklad dostrzezenia i zaspokojenia konkretnej potrzeby klienta – w tym przypadku potrzeby swobodnego cwiczenia, bez krepowania sie obecnoscia mezczyzn, bez luster i bez koniecznosci zakladania makijazu. W roku 2004 siec Curves zanotowala wzrost o 37,3% i ma obecnie 3 miliony czlonkin. W najblizszych siedmiu latach planowane jest otwarcie po 8.000 nowych placówek w Europie i Azji.

Przykladem sieci franchisingowej wykorzystujacej „eBay-manie” jest „I Sold It” – firma przyjmujaca i sprzedajaca na aukcji internetowej eBay artykuly klientów, którzy nie maja czasu lub mozliwosci, by zrobic to samym. Jesli wezmie sie pod uwage fakt, ze okolo 90% z 51,7 miliona aktywnych uzytkowników eBay to kupujacy, to jasnym sie stanie, ze z pewnoscia jest jeszcze wiele miejsca dla sprzedajacych. I Sold It jest siecia nowa, powstala dopiero w roku 2003, lecz wedlug prognoz tego typu placówki beda sie rozwijac bardzo dynamicznie.

Bardzo dobrze rozwijaja sie równiez firmy swiadczace uslugi dla osób starszych. Trend ten bedzie sie utrzymywac wraz ze starzeniem sie spoleczenstwa. W 2010 roku 39 milionów Amerykanów bedzie miec co najmniej 65 lat, co przeklada sie na swietne perspektywy dla sieci franchisingowych koncentrujacych sie na potrzebach tej grupy wiekowej. Przykladami sa Home Instead Senior Care i Comfort Keepers.

Rozwój franchisingu jest nieunikniony, gdyz sam koncept lezacy u jego podstaw jest logiczny i korzystny dla wszystkich zainteresowanych. Franchising jest dla ambitnych poczatkujacych przedsiebiorców doskonala szansa na odniesienie sukcesu przy zminimalizowaniu ryzyka. Dla franczyzodawców jest sposobem na powielenie swojego sprawdzonego modelu biznesu i zwielokrotnienie zysków. A dla klientów – gwarancja otrzymania produktu lub uslugi o podobnym standardzie we wszystkich placówkach sieci, bez wzgledu na polozenie geograficzne.

 

 

Waldemar Warzecha
Krzysztof Sarnecki
Tomasz Zambrzycki

 

powrót



 

Krzysztof Sarnecki | Chicago | Czas na biznes | Kris Sarnecki | USA